tiistai 6. marraskuuta 2012

Seikkailu Ugandassa

Nyt on puolen välin kärsimykset kärsitty ja iloisin mielin porhalletaan eteenpäin.

Varoitan etukäteen, nyt tulee sitten tekstiä! Eli rento asento ja nautinnollisia lukuhetkiä :)

Viime viikolla päätimme repäistä ja lähteä yöbussilla rajan yli Ugandaan. Rajan ylityksestä olimme kuulleet huhuja, mutta totta puhuen kun bussi neljän aikaan aamuyöstä pysähtyi, ylitti rajan tyhjillään ja kuski käski matkustajien kävellä pilkkopimeässä yli ”no-mans-landin”, ei itsekään ollut ihan varma mihin päänsä oli pistänyt. Lähes tunnin viisumin jonottamisen jälkeen kymmenten muiden afrikkalaisten kanssa (huom. ei taaskaan yhtäkään länkkäriä) pääsimme kuin pääsimmekin ”jatkamaan unia” bussiin ja matka jatkui.

Neljäntoista tunnin bussimatkustamisen jälkeen saavuimme Kampalaan. Pienten ongelmien jälkeen löysimme kelpo majapaikan kansallisteatterin kupeesta. Sen vieressä sijaitsee Ugandan kuuluisa handikraft market, jossa kädentaidoistaan kuuluisat paikalliset myivät koruja, taidetta, soittimia, astioita ja kaikenlaista kotiin viemistä. Tyhjin käsin ei tälläkään kertaa reissusta selvitty. Hintataso oli kuitenkin, jopa Keniaan verrattuna, erittäin opiskelijaystävällinen.

Kampala

Handikraft market

Kampalan pikaisen kiertelyn jälkeen lähdimme seuraavana aamuna kohti Entebbeä, pienempää kaupunkia Victoria-järven rannalla. Tarkoituksena oli päästä Sse se-saarille, mutta kuten arvata saattaa Afrikassa asiat eivät mene aina ihan putkeen. Paikalliseen tapaan odotimme ensin Kampalassa lähes kaksi tuntia, kunnes bussi Entebbeen oli käytävää myöten täynnä. Perille päästyämme lautta saarille olikin lähtenyt jo aamupäivästä ja harmiksemme totesimme, että saaret on jätettävä välistä. Majapaikan löytäminen pienessä kylässä oli myöskin hieman pulmallista. Lopulta paikallinen soitti kaverilleen ja päädyimme erittäin mukavaan ”guest houseen”, joka ei virallisesti edes ollut guest house vaan ystävällisen ja avuliaan paikallisen koti. Löysimme myös Victoria-järven rannalle ja eksyimme jopa hiljaiseen kalastajakylään (huom. ei länkkäreitä, taaskaan). Tunnelma oli käsinkosketeltava lasten juostessa jaloissamme ja naisten pestessä pyykkiä järven rannalla samaan aikaan kun kalastajamiehet saapuivat pienillä puuveneillään saalisten kanssa päivän kalareissulta. Loppujen lopuksi olimme hyvin tyytyväisiä Entebben reissuumme.

Tuttuun tapaan bussi ei lähde ennen kuin se on täynnä

Majapaikan metsästämistä

"Guest house"

Kalastajia Lake Victorialla

Lake Victoria

Kalastaja auringonlaskussa

Seuraavana aamuna takaisin Kampalaan, josta seuravaana suuntana Jinja – kaupunki Niilin varrella. Matkalla jouduimme käyttämään ensimmäistä kertaa paikallista moottoripyörätaksia, Boda-Bodaa. Siihen saakka olimme niitä välttäneet niiden vaarallisuuden vuoksi. Painava rinkka selässä Kampalan aamuruuhkassa ilman kypärää matkustaminen olikin aikamoinen adrenaliiniannos. Kuski oli kuitenkin erittäin taitava ja matka sujui mukavasti pujoitellen ruuhkaan juuttuneiden autojen välissä.

Jänskätti!

Matkustimme reilu kaksi tuntia matatulla läpi ugandalaisten pikku kylien, viidakon ja teeplantaasien. Matka päättyi Jinjaan, pieneen ja pölyiseen kaupunkiin ”Niilin varrella”, missä oikeastaan vettä saati vihreätä viidakkoa ei näkynyt mailla halmeilla. Olimme kuitenkin niin myöhään vasta perillä, että päätimme nukkua yön yli kaupungissa ja aamulla lähteä etsimään Niiliä. Eksyimme mitä kummallisempaan hostelliin. Muun muassa lattialta löytyi jotakin, jota virallisella sivustolla ei sovi mainita, meidän tyttöjen asuntoon ei ollut avainta olemassakaan ja ulko-ovi aukesi keskellä yötä itsekseen samalla kun ulkona pauhasi päiväntasaajan ukkosmyrsky.

Totuus majatalosta valkeni

Jinja "town"

Kuva hieman valehteli

”Levätyn” yön jälkeen otimme Boda-Bodat (niitä ei kyllä voi täällä välttää ja itseasiassa ne on kyllä hauskoja!) ja ainoana neuvona kuskille osasimme sanoa ”to the Nile”. Löysimme Niilin varren ja hienon länkkäreiden pitämän campsiten, jossa normaali palvelu tuntui uskomattoman helpottavalta. Kuinkas kävikään, hetkessä olimmekin lista kädessä, mistä sai valita erilaisia aktiviteetteja Niilillä. Päädyimme ratsastusreissuun ja kuuluisaan wild water raftingiin. Halpaa lystiä mikään ei tällaisessa paikassa ole, mutta sitä varten sitä koko kesä tehtiin töitä, että tänne tultaessa on lupa nauttia ja seikkailla.

88 000 Ugandan shillinkiä = n.25 euroa

Aamupalalasku kolmelta henkilöltä

Aloitimme kahden tunnin ratsastusreissulla. Reitti kulki Niilin pientareella, pienten maalaiskylien ja  viidakon läpi. Maisemat olivat sanoinkuvaamattoman upeita, mutta niiden näkeminen ja kokeminen hevosen selästä toi aivan uuden ulottuvuuden kulkemiseen. Täytyy myöntää, että ”kokeneemmallekin” ratsastajalle kahden tunnin hevosen selässä keikkuminen ja punamultaisia hiekkateitä pitkin laukkaaminen otti kunnon päälle ja nyt pelkkä käveleminen tuntuu tuskalliselta. Mutta mikä kokemus!

Ja rafting. Voi rafting! Ideana on siis mennä Niilillä n. 25 km alavirtaan kumiveneessä apuvälineenä vain mela. Välillä livuttiin rauhallisesti puolikin tuntia ihaillen jokivarren banaaniviljelmiä ja lintukantoja, mutta välillä henkeä uhaten laskettiin suoraan kuohuihin pää edellä. Ehdottomasti suosittelen kaikille vähänkin rämäpäille, jotka ovat Ugandaan menossa (suosittelen myös sinne menemistä). Aika pelottavia, mutta ikimuistoisia hetkiä!

Hengen edestä melomista

Välillä oli rauhallistakin menoa

...ja sitte taas ei...

Takaisin lähdimme tuttuun tapaan yöbussilla. Firma oli eri kuin menomatkalla ja iso pettymys. Pelkästään kuskin kaahaaminen rekkajonojen ohi ja erittäin kuoppaiset tiet ottivat hermojen päälle, mutta sen lisäksi vielä jäätävä kylmyys (kyllä vain, Afrikassakin voi olla kylmä) ja jonkun fiksun insinöörin suunnittelemat kivikovat tekonahkapenkit veivät meistä matkalaisista viimeisetkin voimat. Sen lisäksi rajalla kuski "unohti" meidät tytöt Ugandan puolelle ja jouduimme hyppäämään tuntemattomaan bussiin ja ottamaan sillä omamme kiinni samalla kun bussilastillinen afrikkalaisia nauroi meille päin naamaa: "girls, welcome to Africa". Nairobiin saapuessamme olimme kuin koomassa ja aamupäivä menikin nauttiessa omasta rautasängystä ja nukkaisesta viltistä.

Nautimme uskomattoman paljon Ugandasta ja sen ihmisistä. Keniaan verrattuna Uganda on vihreämpi, puhtaampi ja jopa turvallisempi vaikka Uganda lasketaankin kehitysmaaksi ja Kenia "teollistuneeksi" kehitysmaaksi. Tuntui helpottavalta, että kaupungissa eksyessä saattoi kysyä vastaantulijalta neuvoa ilman pelkoa siitä, että tulisi kolkatuksi. Pimeällä liikkuuminen, taksissa matkustaminen ja ihmisiin tutustuminen onnistuivat ilman minkäänlaista luottamuspulaa tai pelkoa. Uganda jää ehdottomasti maaksi, johon haluan vielä palata. Paljon jäi näkemättä, vaikka viiteen päivään saimmekin mahdutettua hyvin paljon adrenaliinia, seikkailua ja sekoilua mutta myös nautinnollisia ja rauhallisia hetkiä.

Kolme viikonloppua on vielä jäljellä ennen koulun päättymistä, saa nähdä jos johonkin reissuun vielä kerkeäisi.